Terapia psychofizyczna dzieci
Metoda Dobrego Startu
Metoda Dobrego Startu (MDS) należy do metod terapii psychomotorycznej. Została opracowana przez psychologa Martę Bogdanowicz Główny cel MDS to usprawnienie i zintegrowanie działania psychiki i motoryki. Metoda Dobrego Startu polega przede wszystkim na usprawnianiu funkcji wzrokowych, słuchowych i dotykowo - kinestetyczno-ruchowych oraz na ich wzajemnej integracji.
Metoda Weroniki Sherbone (Metoda Ruchu Rozwijającego)
Genialność tej metody polega na jej prostocie i naturalności .Głównym założeniem tej metody jest posługiwanie się ruchem jako narzędziem we wspomaganiu rozwoju psychoruchowego dziecka i w terapii zaburzeń rozwoju. Ta metoda obecnie jest stosowana przez wielu terapeutów pracujących z dziećmi autystycznymi. Podstawowymi założeniami metody Weroniki Sherborne jest rozwój dziecka poprzez ruch: świadomość własnego ciała i usprawnianie ruchowe , świadomość przestrzeni i działania w niej , dzielenie przestrzeni z innymi ludźmi i nawiązanie z nimi bliskiego kontaktu
Opieka specjalistyczna
Wszystkie dzieci w przedszkolu są objęte specjalistyczną opieką doświadczonej kadry. Dzięki temu możliwe jest rozpoznanie indywidualnych możliwości rozwojowych już u kilkulatków. Taka opieka jest szczególnie istotna ze względu na możliwość wczesnego zaobserwowania nieprawidłowości rozwojowych oraz do podjęcia odpowiedniej interwencji specjalistycznej.
Terapia pedagogiczna
Terapia pedagogiczna to proces długotrwałych oddziaływań, szereg całościowych działań o charakterze pedagogicznym, nastawionych na pomoc dziecku, niwelowanie trudności, przyczyn i objawów niepowodzeń , nastawionych na eliminowanie ujemnych konsekwencji, podwyższanie samooceny i motywacji do dalszego działania. Terapia ta dąży do wszechstronnego rozwoju zdolności poznawczych i percepcyjno-motorycznych.
Terapia sensoryczna (integracja sensoryczna SI)
Terapia sensoryczna to zestaw ćwiczeń i czynności poprawiających integrację sensoryczną dziecka, czyli usprawniające sposób, w jaki odbiera ono i porządkuje wrażenia zmysłowe płynące ze świata. Dzieci z zaburzoną integracją sensoryczną nie potrafią prawidłowo przetwarzać bodźców ze świata zewnętrznego, które docierają do nich za pośrednictwem zmysłów i reagują na nie strachem lub agresją. Czasami wycofują się do własnego świata, by uniknąć nieprzyjemnych doznań, czasami reagują nadpobudliwością ruchową, ponieważ nie nadarzają z przetwarzaniem informacji płynących ze świata.
Terapia logopedyczna / neurologopedyczna
Zajęcia logopedyczne to proces celowych, zamierzonych oddziaływań ukierunkowanych na zniwelowanie zakłóceń w komunikacji (od prostych wad wymowy do niemożności mówienia włącznie). Oddziaływania te mają na celu: usuwanie zaburzeń mowy, przywracanie mowy w przypadku jej utraty, nauczanie mowy, która się nie wykształciła, wyrównywanie opóźnień rozwoju mowy, wypracowanie odpowiedniego poziomu sprawności językowej.
Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne (rewalidacja)
Głównym celem rewalidacji jest przywracanie sprawności w obniżonych sferach, aby zapewnić dziecku jak najlepsze funkcjonowanie. Czynić to można na wiele sposobów i z wykorzystaniem różnorodnych metod. Po pierwsze, usprawnia się funkcje, które są zaburzone, poprzez ich odpowiednie wyćwiczenie. Po drugie, rewalidacja ma na celu kompensowanie deficytów za pomocą mocnych stron dziecka. Są one wykorzystywane jako potencjał, z pomocą którego możliwe jest optymalne funkcjonowanie. To nic innego jak zastępowanie zaburzonych funkcji tymi, które są prawidłowo rozwinięte, co pozytywnie wpływa również na samoocenę dziecka.
Terapia ręki
Terapia w tym zakresie opiera się w głównej mierze na usprawnianiu małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów rąk, dłoni i palców. Ćwiczenia dobierane są przez terapeutę indywidualnie do potrzeb dziecka. Interdyscyplinarne podejście do edukacji dzieci i młodzieży owocuje dużymi sukcesami w obszarze terapii ręki w integracji sensorycznej oraz terapii ręki we wspomaganiu funkcji pisania.
Arteterapia
Arteterapia to terapia przez sztukę. Rzeźba, malarstwo, taniec czy śpiew otwierają nam dostęp do naszego wnętrza: emocji, potrzeb, lęków. Arteterapia jest dobra dla każdego i w każdym wieku.